De UCI heeft nieuwe regels voor het veldrijden bekendgemaakt. De UCI wil de cross technischer en spectaculairder maken. Zo wordt de hoogte van de balkjes niet meer gecontroleerd en laat de UCI ook bevoorrading toe. Bondscoach Rudy De Bie ziet dat werken op techniek zal lonen.

De UCI staat lagere balkjes toe, voert de zandbak weer in en houdt de tubes smal. Belgisch bondscoach Rudy De Bie ziet dat de nieuwe regels mogelijk voordeel opleveren voor technisch onderlegde renners.

"De crossen werden alsmaar makkelijker en zo wil de UCI de focus meer op techniek leggen", zegt hij bij Sporza. "De jeugd zal zich in de trainingen ook meer op techniek moeten toeleggen.

"De balkjes mogen lager zijn, maar elke organisator mag wel nog zelf bepalen hoe hoog hij ze legt. En zijn ze goed ingeplant, kan dat een meerwaarde betekenen. Ik zie de balken wel liever niet op een snelle strook, waar het risico op een valpartij groter is."

Ook nieuw is de 80%-regel. "Dat betekent dat wie meer dan 80% van de rondetijd van de leider achter die leider rijdt, uit koers wordt genomen", legt Rudy De Bie uit. "Die renner wordt dan wel nog in de uitslag opgenomen."

"Deze regel komt uit het mountainbiken, waar dubbelen vaak nog moeilijker is. Zo zouden in de slotrondes in de cross minder trage renners "in de weg rijden"."


Overzicht belangrijkste wijzigingen

* Bevoorrading mag boven de 20 graden, behalve in de eerste en in de laatste twee rondes.

* Balkjes mogen lager dan 40 cm zijn en mogen 6 i.p.v. 4 meter uit elkaar liggen. Springen wordt zo makkelijker.

* De kunstmatige zandbak mag weer en moet een lengte van 40 tot 80m hebben.

* Tubes mogen max. 33 mm breed zijn, dat maakt zware crossen technischer.

* Schijfremmen worden toegelaten.

* Er is minder startgeld in de WB, maar wel meer prijzengeld.

sporza.be



Misschien ook interessant: