BADHOEVEDORP 3 JANUARI 2020 - In het CORENDON Hotel in Badhoevedorp onder de rook van Schiphol stelden de gebroeders Philip en Christoph Roodhooft hun nieuwe en vergrote ploeg voor. In 2014 namen ze Mathieu van de Poel onder hun hoede in de BKCP-POWERPLUS formatie. Alras bleek dat er met Mathieu veel progressie was te bereiken en dus werd gezocht naar een financiële injectie voor het team. Atilay Usla werd bereid gevonden met zijn Corendon reisorganisatie in te stappen en niet zonder succes.
Maar voor 2020 was opnieuw een forse financiële injectie nodig want in 2019 maakte Mathieu van der Poel een dermate progressie door dat de ploeg wel moest groeien.
Corendon had nog een doorlopend contract voor 2020 maar was bereid om daarvan af te zien in het belang van de ontwikkeling van de ploeg.
Op de presentatie van de ploeg in zijn Corendon Hotel verduidelijkte Atilay Usla zijn actie.
“ Corendon is verkocht en de ACM (Autoriteit Consument en Markt) staat niet toe dat er dan meerjarige contracten worden afgesloten. We waren graag verder gegaan want we hebben mooie tijden gehad met de ploeg en Mathieu in het bijzonder. Het duurde wel drie jaar totdat we een wereldkampioen veldrijden in de ploeg kregen, maar vorig jaar in het Deense Bogense kroonde Mathieu zich tenslotte toch tot de man die de regenboogtrui mocht aantrekken. En bovendien haalde hij ook nog eens de Europese titel binnen ! Inmiddels hebben we ons doel - meer naamsbekendheid in België - bereikt en niet in het minst ook in Nederland. We kunnen dus met een gerust hart afscheid nemen van de ploeg.”

Op de foto (© Bert Hulleman) wordt Mathieu van der Poel geïnterviewd op de ploegpresentatie met op de achtergrond de regenboogtrui en de trui voor het Europees kampioenschap met de nieuwe sponsornamen Alpecin en Fenix.

In de zoektocht naar een drievoudig budget voor de ploeg hebben de gebroeders Roodhooft de firma’s Alpecin en Fenix bereid gevonden de benodigde Euro’s op tafel te leggen.
Op de ploegpresentatie lichtte de CEO van de Dr. Wolff groep Dhr. Dörrenberg dat hij voor Alpecin mooie kansen ziet bij deze ploeg met kopman Mathieu van der Poel. Alpecin is niet nieuw in de wielersport. Al in 1949 waren ze actief als sponsor met de ploeg ALCINA-AKTIF OEL. Twintig jaar later met een ploeg onder de naam ALCINA. En in recente jaren als co-sponsor (Giant-Alpecin en Katusha-Alpecin).
Fenix heeft geen sponsorverleden in wielrennen. De Italiaanse firma is wel net als de Dr. Wolff groep een firma die wereldwijd actief is. “ We hopen met veel nieuwe klanten in contact te komen via de wielersponsoring”, aldus de marketing en communicatie manager op de ploegpresentatie. De keuze voor de ploeg van Mathieu van der Poel is niet zo toevallig want vader Adrie van der Poel kent een lid van de directie van de Italiaanse firma omdat Adrie hem in wielerwedstrijden in de gastenwagen heeft gehad. En met de Italiaanse renners Sacha Modolo (twee keer winst in een etappe in de Ronde van Italië o.a. in 2010 in Amsterdam) en Kristian Sbaragli (winst in een etappe in de Ronde van Spanje) kunnen zo ook in hun thuisland promotie maken.
Ook de vertegenwoordiger van materiaalsponsor Canyon liep met een trots gezicht rond in het Corendon-hotel. Pro Sport Manager Andreas Walzer benadrukte welke belangrijke rol Mathieu van der Poel heeft gespeeld in de beslissing om deze ploeg opnieuw te sponsoren. Op het podium waar de renners werden gepresenteerd stonden de fietsen van Mathieu opgesteld. De wegfiets, de crossfiets en de fiets voor het mountainbiken. “We zijn dus in al die disciplines prominent aanwezig. Alleen het podium van de triatlon ontbreekt daar nog aan.” Maar of de gebroeders Roodhooft daar ook nog aan denken…
De ploeg draait dus vooral op de uitstraling van Mathieu van der Poel. Dat neemt niet weg dat anderen niet prominent bijdragen aan de successen van de ploeg. De Fransman Antoine Benoist zorgde voor de eerste overwinning in 2020 in de Grote Prijs Sven Nys in Baal in de categorie U23. En bij de dames in Baal stond Ceylin Del Carmen Alvarado op de hoogste trede van het podium en zette Mathieu de ploeg nog een keer in het zonnetje bij de Elite.
Reikhalzend wordt uitgezien naar het Nederlands kampioenschap waar Ceylin en Mathieu groot favoriet zijn. En niet in het minst zijn de ogen gericht op het WK in het Zwitserse Dubendorf. Regenboogtruien voor drie renners van Alpecin-Fenix ?
Na het WK richt Van der Poel zich op de weg. Gent-Wevelgem en Dwars door Vlaanderen laat hij aan zich voorbij gaan omdat voor de Vuelta de Catalunya (23-29 maart) een uitnodiging is ontvangen. Mathieu wil zich testen in een kleine ronde en mogelijk via mooie resultaten een goede duw in de richting te geven voor een uitnodiging voor de Ronde van Spanje die in augustus in Nederland start. Maar makkelijk zal dat niet zijn. Er zijn dit jaar 19 i.p.v. 18 World Tour ploegen die zonder meer startgerechtigd zijn. Voeg daarbij Total Direct Energie die op basis van de Europese prestatie een plaats hebben afgedongen en er blijven nog twee plaatsen over. Maar er zijn ook drie Spaanse Pro-Tour ploegen….
Wel binnen is de wildcard voor alle wedstrijden van Flanders Classic. Inclusief de Ronde van Vlaanderen. Winnen in dat monument zou de kans voor de Vuelta wel een goede duw in de positieve richting geven. En vergeet niet de Olympische Spelen waar Mathieu op het onderdeel Mountainbike voor de hoogste trede gaat.
Sponsor Fenix hoop op succes in de Stade Bianchi en Milaan-Sanremo. Het zou ze welkom zijn.
Tot slot zei Mathieu van der Poel: “We hebben een mooi en goed team. Maar vergeet niet dat de andere ploegen meer naar ons kijken dan in 2019. Ik heb er echter alle vertrouwen in met deze vriendenploeg achter me.”

Redactie Bert Hulleman



Misschien ook interessant: