Hans Vonk (Arnhem, 15 augustus 1959) leerde wielrennen in de heuvels rond Arnhem en bij wielervereniging RETO. Een snelle jongen die ook op de baan zijn mannetje stond. Als 18 jarige staat hij bij de amateurs al op het podium bij het NK baan op de onderdelen kilometer tijdrit en op de tandem. In 1979 weer brons op het NK kilometer tijdrit en wint Hans de klassieker Ronde van Friesland voor Arie Hassink en Jos Lammertink. In 1980 Nederlands kampioen op de 1km tijdrit, winnaar van een etappe in de ronde van Joegoslavie en een ijzersterk optreden in Olympia's Ronde waar hij alleen een paar Russiscje staatsamateurs moet voor laten gaan. Hans tekent eind 1980 als beroepsrenner bij HB Alarmsystemen. Die ploeg heeft grote plannen en er lijkt een mooie wielertoekomst voor Hans aan te komen. Rijden bij de profs is toch wat anders. Het gaat niet alleen om het wielrennen maar ook om je plekkie in het peloton. Verder moet je ook zorgen dat je voor het volgende seizoen weer een plaatsje in een ploeg weet te vinden. De eerste resultaten van Hans zijn goed en we zien hem regelmatig in de voorste rangen. Midden 1981 ontstaat er gedoe in de HB Alarm ploeg. Het zal het laatste jaar worden. Voor 1982 weet Hans op het laatste moment onderdak te vinden bij AMKO. Een kleinere ploeg met dito programma. Het zal bij dat ene jaar blijven en ook voor Hans is de lol er af. In Arnhem steekt hij met zijn vrouw daarna alle tijd en energie in Vonk Totaal, een mooie zaak aan de Oranjestraat in Arnhem. De racefiets komt alleen nog uit de schuur voor af en toe een tochtje. Toch kruip het bloed waar het niet gaan kan. Hans gaat weer trainen en vraagt weer een licentie aan. Wekelijks zien we hem weer aan de start bij de criteriums Niet omdat het moet maar gewoon omdat wielrennen zijn passie is. Hij rijdt regelmatig prijs, wint nog af en toe en was vorig seizoen nog winnaar van het Papendal klassement. Een winkel met een echte Nederlandse Kampioen achter de toonbank, ga er maar eens kijken in de Oranjestraat. Vonk Totaal heeft het allemaal en Hans heeft het nog steeds.

Velo Retro



Misschien ook interessant: